Google Analytics е един от инструментите, които са от съществено значение за всяка компания. При поддръжка на онлайн търговия или просто блог, в който споделяте своята философия и бранд, Google Analytics не просто измерва данните на вашето движение из мрежата. Той е мощен инструмент, с който да адаптирате и подобрите вашата онлайн комуникационна и маркетингова стратегия.
Преди да започнете работа с Google Analytics трябва да си отговорите на следните въпроси:
- Каква е моята целева аудитория?
- Какви средства им предоставям за достъп до моя сайт?
- Как моето поведение и развитието на страницата отговарят на целите на моята компания?
Google Analytics ви предоставя голямо количество от данни, но не бива да си мислите, че трябва да сте математик или програмист, за да го използвате. Това е по-скоро бизнес инструмент, който може да бъде използван от всеки бизнесмен, търговец и, най-вече, от специалистите по дигитален маркетинг. Данните, които ще получите, ще ви помогнат да вземете най-добрите решения за вашия бизнес.
В настоящата статия ние от Фулфилмънт център “Sendica” ще ви предоставим 35 ключови показатели и/или действия, с които да дадете ново начало на бизнеса си.
Да започваме
Първата стъпка е да създадете вашия акаунт и да го конфигурирате за уебсайта на вашата компания.
Когато създадете акаунта си, ще получите проследяващ код, който трябва да въведете в сайта. И така сте готови да започнете приключението, наречено Google Analytics.
Анализирай сега
Готови сте да започнете да анализирате, нали? Ето ги и основните функции, които ще ви помогнат за това.
- Период от време (Date range)
Анализът на данните на вашия уебсайт винаги ще се отнася за някакъв период от време. Ето защо е хубаво интервалите за анализ да бъдат за колкото се може по-малък период от време. По този начин ще имате перфектния общ поглед върху въздействието на това, което правите – на продуктите, които предлагате или кампаниите, които организирате. Ще следите развитието на трафика и изпълнението на целите си.
- Сравняване на дати (compare dates)
В горната функция имате също възможност да правите сравнения между различни периоди от време, за да видите кога как сте се представили. Можете да извадите и диаграми по седмици и месеци.
- Интервал от време на отчетите
Може да видите и графики за посещенията на вашия уебсайт по часове, дни, седмици или месеци. Тази функция е изключително полезна за мониторинг на случващото се и за изготвяне на различни сравнителни анализи.
- Графики
Функцията за представяне на данните в графичен вид предоставя различни опции за отразяване на стойностите – вие може да зададете съотношението, което желаете да видите.
- Междинни показатели
Във всяка диаграма може да изберете един показател и да го съпоставите с този в друга. По този начин ще направите проучване на връзките и съотношенията между различните данни, отчетени от Google Analytics.
- Първични и вторични измервания
За всеки един показател, който искате да измерите, може да зададете първични и вторични данни. Така например ако измервате броя на посещенията, може да зададете като вторични данни, например, местоположение– град, държава и др.
- Измерване на броя посещения
Основният показател, който измерваме чрез Google Analytics е броят посещения. Всяко кликване върху вашата страница генерира данни, които са в основата на анализа на вашата дейност. А този анализ дава важна информация за ефективността на стратегията на компанията ви и нейното онлайн присъствие.
- „Уникални“ посетители
Това е показател, който ви дава представа за приблизителния брой различни хора, които са посетили сайта ви. Защото един посетител може да генерира няколко посещения в различно време. А вас ви интересува и колко отделни индивида са го посетили, нали така?
- Преглед на страници
Този индикатор позволява да видите колко пъти дадена страница е била отворена. По този начин ще измерите въздействието на дадена реклама или съдържание.
- Среден брой отворени страници
Този показател представлява средния брой страници, отворени от даден потребител на посещение. По този начин ще измерите привлекателността на сайта си и до колко е лесен за навигиране. Данните от тази функция представляват и основа за анализ на привлекателността на вашето съдържание.
- Средно време, прекарано на страница
С този показател можете да измервате колко дълго се задържат посетителите в зависимост от съдържанието, в зависимост от града и др. Средната продължителност на престоя е един от факторите, които GoogleAnalyticsоценява най-много, за да определи дали дадена статия е интересна или не.
- Процент на отпадналите
Тези данни показват дела на посетителите, които са влезли във вашия уебсайт и са го напуснали, без да посещават допълнителни страници от вашия сайт. Тези данни ви дават информация за интереса към съдържанието на страницата ви, както и за преживяването на сърфиращия. Не очаквайте обаче да имате данни по този показател за всяка една страница. На някои процентът може да е много по-висок отколкото на други.
- Повтарящи се посетители
По този показател измервате колко често е влизано в страницата ви от един и същи човек. В началото данните ще са само за нови посетители, но с времето ще се променят. Така ще можете да правите анализ на посетителите в краткосрочен, средно- и дългосрочен план.
- Географски и езикови данни
Тази функционалност ви позволява да сегментирате аудиторията си, за да знаете от кои държави имате посещения, езика, който говорят и приблизителни данни за възрастта или пола на вашите посетители. Тез данни ще ви дадат ключова информация за подобряване на съдържанието, дизайна на страниците, часовете за публикуване и т.н.
- Технологии
Тази функция предоставя цялата информация за операционните системи, браузърите и типовете устройства (компютър, мобилен телефон или таблет), които посетителите използват за достъп до вашия уебсайт. Тези данни ще бъдат от голяма помощ, за да се адаптира дизайна на страницата.
- Канали
Това са всъщност източниците на трафик, чрез които получавате данни за достъпа до вашия уебсайт. Тази функция предоставя данни за изграждането на SEO стратегия за социалните медии и как да привличате по-голяма аудитория. Има няколко канала, а именно:
- органично търсене или посещения чрез някоя от търсачките като Google, Yahoo и др.
- директен трафик или посещенията чрез директно въвеждане на вашия уеб адрес.
- трафикът през социалните мрежи
- препоръки, т.е. каква част от трафика идва чрез медиите и свързано от тях съдържание.
- Ключови думи
Ключовите думи са онези думи, които вашите посетители въвеждат в търсачката. Тук трябва да правите разграничение между платени и неплатени ключови думи. Платените се активират, когато свържете акаунта си в Google Analytics с този в Google Adwords.
- Оптимизация
За да активирате този раздел, трябва да свържете Google Analytics с Google Webmaster Tools. Там се предлага информация за резултатите от Google за всички търсения.
- Процент „заминаващи“
Да не се бърка с отпадналите посетители. Разликата е, че тук средният процент посетени страници между първото влизане и напускането е по-висок.
- Целеви страници
Това са страниците, през които посетители стигат до вашия уебсайт. Страницата е тази, която е успяла да привлече читателя, а оттам той/тяе открил вашата страница, така че тя е „тази, която има най-много заслуги“. Тя ще ви позволи да видите съдържанието, което най-много привлича вашите читатели в социалните мрежи и търсачките.
- Средна продължителност на посещението
Това е средното време, което вашите потребители прекарват в уебсайта ви. По този начин се измерва интереса на различните потребители към съдържанието, което предлагате.
- Средна честота на посещенията
Тази функция измерва колко от вашите посетители и колко често имат достъп до уебсайта ви, както и интервала от дни, които минават между посещенията.
- Скорост
Google Analytics предлага данни за времето за зареждане на нашата страница, пренасочване или връзка със сървъра наред с други, като тези стойности ви дават предложения за подобрение и оптимизация.
- Събития
Тук става въпрос за възпроизвеждането на видеоклип, попълването на формуляр или активирането на банер, които можете да регистрирате на сайта и да измерите резултатите, които той дава при посещенията. За целта трябва да инсталирате проследяването на събитията, тъй като работата му като елемент, независим от зареждането на страницата, трябва да се извършва по специфичен начин.
- Adsense
Това е един от рекламните продукти на Google, който ви позволява да печелите приходи чрез поставяне на реклами на вашия уебсайт. Можете да интегрирате собствени показатели от Adsense в инструмента за анализ на Google Analytics.
- Цели
Преди да започнете процеса на анализ и за да извлечете максимума от количеството данни, които Google Analytics предлага, трябва да определите целите си в зависимост от онлайн стратегията си. Може да конфигурирате четири типа цели: местоположение,ю продължителност, посетени страници или събития. За да регистрирате цел, в администраторския панел трябва да кликнете върху „Създаване на нова цел“.
- Постигане на целите
Това е броят на случаите, в които сте постигнали дадена цел. Когато разглеждате различни отчети, ще бъде много ценно не само да знаете общия брой посещения, но и да разгледате само тези, които са генерирали реализация.
- Стойност на реализираните цели
Ако имате онлайн магазин, може да анализирате данни за това колко сте таксували за всяка от целите например. В случаи, когато не реализирате търговска дейност, тези данни могат да бъдат установени приблизително. Също така можете да интегрирате и сравните офлайн информацията за вашия бизнес с предложените цели и да видите резултата като процент.
- Мултиканални фунии
Тези „фунии“ проследяват цялостната история за това кои канали са допринесли за генерирането на най-много посещения, както и за маршрутите, които вашите посетители са използвали, за да стигнат до уебсайта ви. Така ще анализирате кои канали допринасят за постигането на вашите бизнес цели.
- Персонализирани отчети
Те включват само показателите и измерванията, които ви интересуват. По същия начин можете да създадете различни видове отчети, за да докладвате определени данни на различните мениджъри на вашата компания, на рекламодателите и др.
- Филтри
Филтрите дават възможност да настроите персонализираните данни, които ви трябват за изготвяне на отчетите.
- Разширени сегменти
Сегментирането ще позволи да генерирате много точна информация, директно ориентирана към вашите цели, анализирайки по-локализиран набор от данни. Ако успеете да сегментирате общите данни в малки групи, ще бъде много по-лесно да анализирате различните типове поведение и тенденции.
- Панели за управление
В рамките на опциите за персонализиране на Google Analytics една от най-интересните възможности е да създавате свои собствени отчети или изгледи и после даги споделяте. Така може да се възползвате и от споделеното от други.
- Покана
Администраторският панел Google Analytics дава възможност да разрешите достъп до вашия акаунт за онези хора, с които може да искате да споделитеотчетите, например с различни отдели на компанията или рекламодатели.
- Планиране на отчети по имейл
Може да споделяте своите отчети по имейл от самия инструмент или като ги планирате толкова често, колкото искате.
- Експортна функция
Всички отчети могат да бъдат експортирани в различни формати като PDF или Excel. Тази възможност е една от най-използваните при генерирането и персонализирането на отчетите за резултатите, които генерирате с данните, които Google Analytics ви предоставя.
Надяваме се, че статията ви е била полезна за вас в първите ви стъпки в Google Analytics. Пожелаваме ви успех в изграждането на най-правилната стратегия за ръководене на вашия онлайн бизнес.
Ако искате да разберете какви са новите ДДС правила в Европейския съюз, може да прочетете нашата статия по темата.